En ny kundetilfredshetsundersøkelse er nettopp blitt gjennomført av Epsi Norge, og den viser at mobilkundene er mer fornøyde enn noen gang. Studien forteller om en fremgang i kundetilfredsheten i både privat- og bedriftsmarkedet.
En ny kundetilfredshetsundersøkelse er nettopp blitt gjennomført av Epsi Norge, og den viser at mobilkundene er mer fornøyde enn noen gang. Studien forteller om en fremgang i kundetilfredsheten i både privat- og bedriftsmarkedet.

Kundene er mer fornøyd med mobilselskapene

Epsi Rating har nok en gang undersøkt kundeopplevelsen av mobilselskapene i Norge. Resultatene er stort sett oppløftende.

Publisert

Studien baserer seg på dybdeintervjuer med drøyt 2400 personer og bedrifter rundt om i Norge. Dette er den 19. studien i rekken, og viser at framgangen i kundetilfredsheten fortsetter. Generelt sett kan man si at kundene oppleveer kvaliteten på produktene selskapene leverer oppleves som meget god.

– Kundenes vurdering av både dekningen, samtalekvalitet og tilgang på 4G har økt jevnt og trutt i en årrekke, og har aldri vært bedre enn nå, sier Fredrik Høst, Daglig Leder i Epsi Norge.

Privatmarkedet

Privatmarkedet er interessant. Her topper Selskapet OneCall listen med Fjordkraft på en andre plass og Talkmore samt Ice på henholdsvis tredje og fjerde plass. . I år har Ice fått 73,8 poeng, opp fra 69,1 i fjor. Daglig leder i Epsi, Fredrik Høst forteller at dette er solide tall.

– Det er ikke ofte vi ser denne type signifikant framgang. Det kommer av et godt stykke arbeid. Det virker som om kundene merker bedre produktkvalitet, i dette tilfellet en bedre dekning og mobilopplevelse. Når det er på plass blir alt det andre som glasur på kaka, sier han.

Ironisk nok er det de to store telegiganten man finner i bunnen av undersøkelsen. Nest sist finner man Telia, mens Telenor ligger på bunnen. Nå skal det imidlertid sies at selv om man ligger i bunnen av denne listen er det jevnt over gode tilbakemeldinger på produktkvaliteten. For Telenors del er problemet at kundene opplever at de er for trege til å svare på henvendelser, og at prisene ikke er konkurransedyktig nok. Deet er mulig at dette er en funksjon av at Telenor er svært store og dermed har forholdsmessig flere henvendelser enn de mindre selskapene. Når det gjelder prisproblematikken skyldes nok dette at Telenor ikke først og fremst henvender seg til den mest prissensitive delen av kundemassen.

Bedriftsmarkedet

– Det er kundene til de mindre aktørene i markedet som denne gangen er mest tilfredse, fortsetter Høst. Denne gruppen, som inneholder svar fra kunder av blant annet Unifon, Nortel, Atea og Saga Mobil, og utmerker seg spesielt godt innen verdi for pengene, sier Høst.

Phonero gjør et hopp fremover, og deres KTI (kundetilfredshets indeks) på 72,9 er deres beste resultat siden 2010. Ifølge kundene leverer Phonero en topp kundeservice, de er enkle å ha med å gjøre, og er konkurransedyktige på pris.

På bunnen finner vi Ice som selv om selskapet har en fremgang fra året før oppleves som dårligere en bransjen for øvrig.

Powered by Labrador CMS