DEBATT
Hva skjer egentlig i mobilmarkedet?
Til tross for over 275 milliarder dollar investert i 5G har mobilbransjen fått svak avkastning og stagnerende inntekter. Nå presses operatørene av fallende aksjekurser og nye konkurrenter til å levere helhetlige løsninger som kombinerer nettverk, sky og sikkerhet.
Mobilindustrien er ved et veiskille. Det er i dag investert mer enn 275 milliarder amerikanske dollar globalt i 5G. Globale inntekter anslås til 315 milliarder dollar. Industrien har hittil levert en begrenset avkastning på 4-6 prosent av investert kapital. Hypen om 5G som katalysator for eksponentiell vekst ser ut til å utebli foreløpig. Inntektene stagnerer, og investorer er sterkt bekymret. Aksjekursene på europeiske operatører faller. 5G har ikke «forandret alt» – det har i realiteten knapt flyttet nålen.
Hva er årsakene til at mobilbransjen har disse utfordringene?
En viktig faktor er at ca. 90 prosent av dagens trafikk fremdeles går over 4G-infrastruktur via det som kalles 5G-NSA (en hybrid løsning med 4G fremdeles i kjernen). Det har dermed vært en relativ treg utrulling av det som egentlig er «ren» 5G, nemlig 5G SA. Det er 5G SA som muliggjør lav forsinkelse (<1 ms) og nettverks slicing med mer. Men 5G SA er globalt kun i drift hos 71 operatører (cirka 10 prosent av 700).
Et annet forhold er dekning. Utendørsdekning er selvfølgelig viktig, men det er slik at 80 prosent av databruken skjer innendørs. Det er også bare 40–50 prosent av håndsett som støtter 5G SA fullt ut i dag. Moderne bygg kan fort gi utfordringer ved at byggene kan blokkere 20–50 prosent av 5G-signalene. WiFi vil følgelig fortsatt være et førstevalg for mange virksomheter.
For å få raske resultater har operatører markedsført «alt-du-kan-spise»-prisplaner som gir tilnærmet ubegrenset datamengde til en fast pris. Operatørene har følgelig gjort en frikobling av mulige økte inntekter fra den økende datatrafikken. Det er ikke lett å lage andre inntektsøkende prisplaner når man har lansert ubegrenset til en fast pris. Dette har da også bidratt til at den globale ARPU har falt med om lag 70 prosent siden 2000. Konsekvensen er at 5G så langt ikke har utløst de lovede produktivitets- og inntektsgevinstene.
Konkurransebildet i endring
Vi ser nå at satellittaktører som for eksempel SpaceX har ambisjoner om å bli en global mobiloperatør på sikt. Dette basert på satellitter og ikke mobilmaster. Hyperscalere (for eksempel Microsoft) og system integratører (SI) posisjonerer seg nå med helt andre produktporteføljer for å supportere bedrifter med løsninger som dekker hele bedriftens digitale økosystem. Disse aktørene er allerede langt fremme.
Telekomoperatører risikerer å bli redusert til en ren «commodity» -tjenesteleverandør i et digitalt økosystem styrt av nye aktører som har tatt en helt annen markedsposisjon. Dette er partnere mange bedrifter nå etterlyser.
Hva kan operatører nå gjøre?
I tabellen er det noen eksempler på ICT-tjenester med 5G, med kundeverdi og estimater på økte inntekter:
Det som bragte operatører hit, vil ikke være det som bringer operatørene videre
De selskapene som nå vokser internasjonalt, er aktører som tenker helhet og har plattformer som kan supportere dette. Nettverk, sky og sikkerhet glir sammen og krever at man tenker helhetlige løsninger. Bedrifter trenger ikke 5G hypen, de trenger løsninger som ivaretar nettverk, sky og sikkerhet. 5G kan være en del av en slik vekstplattform.
Men uten vekst blir 5G en ren «commodity»-vare. Det må skapes økte inntekter før det er noe poeng å spørre investorer om investeringsmidler til neste generasjon – 6G i 2030.
Det er ingen tid å miste.