Telenor tok NAV – Telia tar Posten

Telenor tok NAV med 20 000 kunder fra Telia og nå har Telia erobret 20 000 mobilkunder fra Telenor etter en storavtale med Posten. Bare de to storde tjener  penger i mobilmarkedet.

Publisert

Telia jubler over å ha vunnet en storavtale med Poisten. M en etter det Dagens Næringsliv erfarer fikk Telenor en stor avtale med NAV i fjor som Telia hadde fra før. Det resulterte i at i underkant av 20.000 abonnenter skiftet operatør.

Kundeflukt og pengemaskin

Telenor hadde totalt en nedgang i første halvår i år på 52 000 mobilkunder, men hevder overfor Dagens Næringsliv at de i samme periode hadde en vekst i bedriftsmarkedet på 4000 kunder. Det betyr i all enkelhet at det er på lavpriskunder i privatmarkedet Telenor svir – skjønt i første halvår i år gikk mobilomsetningen ned med 216 millioner kroner. Når det ikke gjør synderlig utslag på bunnlinja er det fordi Telenor har lyktes godt med å selge verdiøkende tjenester også i privatmarkedet.

Alle taper – unntatt Telia og Telenor

Telenor hadde ved årsskiftet en markedsandel på 58 prosent i bedriftsmarkedet basert på antall brukere med nesten 885.000 mobilkunder. Telias markedsandel var på 34,5 prosent med nesten 525.000 kunder. Utfordrerne til de to store aktørene hadde en samlet markedsandel på 7,5 prosent i bedriftsmarkedet i 2020.

Disse 7,5 prosentene er det Ice og sju MVNOer som skal leve av. Saken er at det går heller dårlig. En oversikt Dagens Næringsliv har laget viser at ingen av de åtte, inkludert Ice, tjener penger. Det er det bare Telenor og Telia som gjør. At Ice i en oppbyggingsfase taper penger forundrer ingen. Men at de som må leie nett alle taper – og har gjort det nesten alltid gjennom flere ti-år – viser iallfall at netteierne tar seg godt betalt og at det å bedrive priskrig på mobil (som mange utfordrere gjør) ikke akkurat gir bærekraft.

Ringreven Thore Berthelsen i Unifon sier til Dagens Næringsliv at han overfor de største kunder har han sett priser fra Telia som til og med ligger under det han betaler i grossistpriser.

Siden NetCom ble startet gikk det henimot 20 år før Telia maktet å profilere seg i bedriftsmarkedet noe de nå synes å ha greid også med strategiske oppkjøp. Det er faktisk bare de 3-4 siste årene Telenor har fått skikkelig konkurranse i det segmentet.

– Å vinne Posten som kunde er vi skikkelig stolte av, og deres ambisjoner for modernisering og digitalisering tar vi som en spennende utfordring som passer oss perfekt, sier Jon Christian Hillestad, direktør for Telias bedriftsmarked. – Vår 5G-utbygging fortsetter for fullt, og vi gleder oss til å utforske mulighetene den nye teknologien gir for Posten. Samtidig er vi en nordisk leverandør som kan levere tilnærmet like løsninger i alle de nordiske landene med høy kvalitet, og det vet vi har verdi for Posten Norge, sier han i en pressemelding.

Forventninger til 5G

5G med lagdeling og økt sikkerhet vil trolig føre til en betydelig økning i bedriftsmarkedet. Det er FWA og bedrift som skal bære milliardinvesteringene i 5G. Både kommuner og bedrifter ser nå at 5G kan by på muligheter som ikke har eksistert før. Virtuelle nett i kommersielle nett og også egne lokale 5G-nett vil åpne nye dører i mobilmarkedet.

Hvem er posisjonert til lederroller der. Jo, selvsagt de som har økonomiske muskler til det: Telenor og Telia.

Powered by Labrador CMS