Altibox tjener mer på TV enn Telenor

I fjor gikk Altibox-partnerskapet forbigått Telenor i TV-inntekter. De 20 største Altibox-partnere hadde 2,2 milliarder kroner i TV-inntekter. De fikk også mest av hver TV-kunde.

Publisert Sist oppdatert

BPVi har gått gjennom inntekter og antall kunder hos de tre store distributørene. Det viser seg at Altibox nå har større TV-inntekter enn Telenor, men færre kunder. Vi har sagt sammen kundetall og inntekter for de 20 største Altibox-partnerne. De har 2,2 milliarder i samlete inntekter på vel 480 000 kunder. Telenor har samlet kabel og fiber 565 000 TV-kunder og 2,2 milliarder i samlete inntekter.

Årsaken til dette forholdet er Altibox får mest ut av hver TV-kunde – i snitt for de 20 vi har tatt med 381 kroner i måneden. Viken var i fjor oppe i 413 kroner. Telenor har faktisk lavere inntekter på fiber enn på kabel per kunde per – 312 mot 348 kroner.

Tallene her for første halvår i år er foreløpige, men de fleste er bekreftet av operatør.
Tallene her for første halvår i år er foreløpige, men de fleste er bekreftet av operatør.

Telia er de som har markant mindre inntekter per TV-kunde. Med 281 kroner i måneden på kabel og 300 på fiber. Med andre ord over en hundrelapp i måneden per kunde mindre. Det skyldes skulle vi anta t forhold: Telia har i kabelnettet hatt mange tidlige lavhastighetskunder og i fjor puttet de iallfall 8000 lavprisede studentkunder inn i kundemassen.

At Altibox får best betalt kan de iallfall begrunne godt. De har lenge scoret på topp i kundetilfredshet også på det punktet.

Tallene er basert på Nkoms oversikt over inntekter og kundetall i 2020. Månedstallene vi har regnet oss fram til vil avvike en del fra selskapenes ARPU-tall fordi der kommer også bedriftsinntekter inn i bildet og de utgjør snitt for alle teknologier.

Powered by Labrador CMS