Debatt

IKKE NOK: Kunstig intelligens er i seg selv, men nå brukes riktig sammen med kompetente mennesker og modige beslutninger, skriver Kristoffer Brandt, landssjef for AWS i Norge.

Kan KI redde telekombransjen?

Teleoperatører investerer tungt i 5G, fiber og digital innovasjon generelt. Men inntektene henger ikke med.

Publisert Sist oppdatert

På verdensbasis brukte telekombransjen over 1000 milliarder dollar på nettverksinvesteringer mellom 2018 og 2023. Noe som ifølge McKinsey resulterte i en vekst på fattige 0,9 prosent.

Kunstig intelligens og skyteknologi er ikke lenger noe man tester i laben. Det er verktøy som allerede skaper verdier i stor skala. Ifølge McKinsey kan generativ KI alene tilføre telekombransjen nærmere 100 milliarder dollar i ny omsetning, gjennom bedre tjenester og nye forretningsmodeller. I tillegg kommer produktivitetsgevinster på opptil 180 milliarder dollar, fordi generativ KI kan gjøre oppgaver raskere og mer presist enn tradisjonelle KI-løsninger.

Et konkret eksempel er telekomoperatøren Liberty Latin America. Ved hjelp av generativ KI fra AWS analyseres kundesamtaler for at kundebehandlere skal kunne gi anbefalinger i sanntid. Resultatet er kortere ventetid, raskere løsninger og reduserte kostnader. Samtidig gir det et bedre grunnlag for å automatisere enkle og komplekse henvendelser uten at det går på bekostning av kvaliteten.

Sanntids analyse

Personlig tilpasning gir også direkte utslag på inntektene. Ifølge Bain & Company øker forbrukere kjøpene sine med i snitt 38 prosent når de opplever at tjenestene er tilpasset deres behov. Med kunstig intelligens kan operatører analysere atferd og preferanser i sanntid, og tilby relevante abonnementer, tilleggstjenester og kampanjer. Det gir mer fornøyde kunder, lavere kundefrafall og økt inntekt per kunde.

Men vekst handler ikke bare om kundeopplevelse. Det handler også om å effektivisere driften. Analyseselskapet Omdia anslår at operatører som går over til en skybasert infrastruktur kan kutte driftskostnadene med mer enn 10 prosent. Rett og slett fordi det erstatter tunge og dyre systemer med fleksible og automatiserte skyløsninger.

For eksempel har 2 Telefónica flyttet over én million 5G-kunder til en ny skybasert kjerneinfrastruktur som er utviklet med AWS og Nokia. Det gir selskapet muligheten til å lansere nye tjenester og funksjoner med et tastetrykk uten tidkrevende systemendringer. Resultatet er raskere utrulling, hyppigere oppdateringer og langt mindre risiko.

Må spille sammen

Samspillet mellom operatører og teknologileverandører gir med andre ord resultater. Ved å kombinere bransjekunnskap med skyløsninger og kunstig intelligens, møtes tekniske kommersielle utfordringer samtidig som det skapes nye forretningsmodeller. Men det krever en mentalitetsendring. Telekombransjen har lenge vært preget av store, langsiktige investeringer og tung infrastruktur.

Svaret på spørsmålet om KI alene kan redde telekombransjen er nei. Men brukt riktig sammen med kompetente mennesker og modige beslutninger, så ja. Fremover må man tenke mer som et it-selskap. Test, lær og skaler. Investorer forventer mer enn kostnadskutt. De forventer vekst. Kundene forventer mer enn dekning.