4000 problematiske kobberkunder

Bare 2,5 prosent av kobberkundene vil få et marginalt dårligere tilbud med FWA  enn det de hadde i kobbernettet. Og det er bare i begynnelsen.

Publisert

Det presiserer moderniseringsdirektør Arne Quist Christensen i Telenor i det vi konfronterer han med opplysninger i Firdaposten og Bergens Tidende denne uka. Prosenttallet gjelde gjenstående xDSL-kunder – anslagsvis 150 000 som gir et tall på rundt 4000 problemkunder.

-  Når Telenor moderniserer, vil over 90 prosent av dagens kobberkunder oppleve et bedre bredbåndstilbud umiddelbart og 7,5 prosent får et minst like godt produkt som tidligere. Rundt 2,5 prosent vil oppleve at tilbudet midlertidig er marginalt dårligere. Disse jobber vi med å gi et bedre tilbud - ofte i tett dialog med kommunene. Viktig å understreke at det ikke er 2,5 prosent som får et dårligere tilbud, men der er 2,5 prosent som pr i i dag ville fått et dårligere tilbud hvis vi hadde migrert dem i dag. Vi jobber med å finne løsninger for flest mulig av også disse. Modernisering er nødvendig for å gi nordmenn et robust og velfungerende bredbåndstilbud, både i byer og distrikter. , sier Arne Quist Christensen.

FWA fra 500 Mbps til 10 Mbps

- Trådløst bredbånd er et fantastisk produkt, men det er avhengig av hva slags dekning det er på det enkelte sted. Har vi god 5G-dekning med den høyeste frekvensen tilbyr Telenor opptil 500 Mbit/s i dag, uten graving eller lang ventetid. Der det er god dekning på 4G+ tilbyr vi 30 Mbit/s og er det god 4G-dekning tilbyr vi 10 Mbit/s.  Ved settefiskanlegget i Botnan er det 4G-dekning, men den er dessverre ikke spesielt god.

Dialog i Bremanger

- Vi har vært i dialog med Bremanger kommune om utbygging av bredbånd. Telenor ble valgt som leverandør på 3 områder i kommunen. Botnan var også en del av tilbudet, men kommunen hadde ikke midler til å inkludere dette. Telenor har derfor tilbudt innbyggere og bedrifter trådløst bredbånd. Settefiskanlegget ligger helt innerst i Pollen og er den mest utfordrende adressen i området. De kommer på nett, men opplever det som ustabilt slik at det ikke er godt nok for deres behov.  Dette er en adresse hvor vi normalt ikke ville tilbudt produktet. Etter at dette ble kjent har vi utsatt saneringen av kobbernettet inntil videre og hatt tett kontakt med Bremanger kommune om å finne en god løsning, sier Christensen.

Powered by Labrador CMS