Bedre sikkerhet for selvkjørende biler

Publisert

Partnerskapet mellom Panasonic og Trend Micro har som mål å utvikle IT-sikkerhetsløsninger som skal oppdage og hindre angrep fra cyberkriminelle som forsøker å ta over kjøreegenskaper som akselerasjon, styring og bremsing, inkludert bilnavigasjonssystemer og infotainment.
 
- Målet med samarbeidet er å heve sikkerheten til alle selvkjørende biler og dermed alle som sitter i dem. Om det er et kjøleskap, en kaffetrakter eller en bil som kobles til internett, er det ikke gitt at sikkerheten sitter i førersetet. Det kan gjøre oss potensielt sårbar for angrep fra cyberkriminelle. Og en bil som blir utsatt for cyberkriminelle kan være langt mer kritisk enn et kjøleskap som blir angrepet, sier Karianne Myrvold, kommunikasjonssjef i Trend Micro Norge. 

Samarbeidet vil utnytte egenskapene mellom Panasonics Control Area Network (CAN) sin inntrengingsdeteksjon og forebyggende teknologi, med Trend Micro sin IoT (Internet of Things) sikkerhetsløsning. Panasonic sin teknologi vil kunne oppdage eventuelle uautoriserte kommandoer sendt til bilens ECU (Electronic Control Unit) som styrer selve kjøreoperasjonen.
 
Teknologien fra Trend Micro vil bli implementert på bilens IVI-enheter (In-Vehicle Infotainment), som bilnavigasjonssystemer, for å oppdage angrep som forsøker å utnytte sårbarheter i bilen via internett. Gjennom partnerskapet skal data samles inn og sendes til en analyseplattform i skyen for å oppdage og blokkere mistenkelig datatrafikk.
 
- Det er viktig å forholde seg til selvkjørende biler med det største alvor. Her snakker vi ikke om tapt omdømme eller penger, men om menneskeliv. I verste fall kan cyberkriminelle bryte seg inn i bilens eget sikkerhetssystem og forårsake dødsulykker. Biler kan bli «kidnappet» eller bli brukt til terrorangrep, noe som ikke er utenkelig, påpeker Karianne Myrvold.   

I mars 2016 sendte FBI ut en advarsel om at cyberkriminelle kan potensielt skjule skadelig programvare i biler. Programvare som kan gi dem kontroll over bilen. Risikoen for at cyberkriminelle kan overta kjøreegenskaper er reel, mener Henrik Schärfe. Han er direktør i Autonomous, som jobber med teknologiutvikling for selvkjørende biler.
 
Panasonic og Trend Micro vil jobbe sammen om løsningen som forventes å bli kommersielt tilgjengelig etter 2020.
 

 Mye å kontrollere

 

1. Electronic Control Unit: Datamaskiner som styrer kjøreoperasjonen
2. In-vehicle infotainment: Underholdnings- og informasjonsapplikasjoner tilgjengelig i bilen
3. Telematikk: En tjeneste som sender og mottar informasjon til og fra bilen
4. CAN (Control Area Network) inntrengingsdeteksjon og forebyggingsteknologi: Teknologi som overvåker CAN og som tillater kommunikasjon mellom ECU (Electronic Control Unit) for å oppdage uautoriserte kommandoer og behandler dem som ugyldige
5. Trend Micro IoT-sikkerhet: En sikkerhetsløsning for innebygde enheter som kobler seg til fra utsiden av bilen via IP-kommunikasjon som kjører på operativsystemer som Linux
6. Malware / Skadelig programvare: Et generelt begrep for å beskrive fiendtlig eller ondsinnet kode opprettet for å forårsake skade. Inkluderer også datavirus

For å lese denne saken må du være abonnent


Vi har gått over til et nytt abonnementssystem.
Er du allerede abonnent, ber vi deg nullstille passordet ditt første gang du logger inn i det nye systemet
Trykk LOGG INN og GLEMT PASSORD


Et abonnement gir tilgang til alt innhold. Daglige nyhetsbrev på mail er inkludert i alle abonnement og vi har følgende tilbud

Gratis
prøve-
abonnement
14 dager.

KJØP NÅ

Årlig abonnement
3995,-

KJØP NÅ